Vanwege aankomende wetgeving, je positie en imago naar klanten toe maar vooral vanuit de motivatie om de energietransitie op een eerlijke manier te doen, hoor het erbij om je als bedrijf bezig te houden met maatschappelijk verantwoord ondernemen. “Een revolutie doe je niet in je eentje, daar heb je massa voor nodig.” Zegt Ton Kroef, Operationeel Manager bij KiesZon, over het Hernieuwbare Energie Convenant. We interviewden Ton Kroef over zijn ervaring als deelnemer aan het convenant.
Het Hernieuwbare Energie Convenant is een brede coalitie bestaande uit zonne- en windenergiebedrijven, brancheorganisaties, de Nederlandse overheid, kennisinstituten, ngo’s en vakbonden die werken aan het verduurzamen van de internationale productieketens voor zonne- en windenergie. Het doel van het convenant is om door samenwerking de toeleveringsketens in de branche inzichtelijk en transparant te maken.
Hoe is het convenant gelinkt aan jullie werkzaamheden?
“Het spitst zich vooral toe op zonnepanelen, omvormers en ook wel onderconstructie. En wat actueler wordt is ook de batterij.” Dit zijn allemaal energiecomponenten waar KiesZon mee werkt, waarvan de productieketen transparant gemaakt moet worden en waar verbetering nodig is.
Waarom zijn jullie aangesloten bij het convenant?
Het was voor KiesZon een logische stap om lid te worden. “We zijn een oude speler in de markt, we doen al lang mee. We zijn ook zichtbaar via Greenchoice, het moederbedrijf van KiesZon”, vertelt Ton Kroef. “Greenchoice heeft een groen imago, dus we zijn wel uit een grote mate van verantwoordelijkheidsgevoel aangesloten. Greenchoice heeft het in haar DNA om te focussen op sociale en duurzame aspecten van de energietransitie. Dus het was eigenlijk een no-brainer, je moet dit doen, het hoort erbij.”
Wat doet het convenant en waarom is het belangrijk om dit samen te doen?
Volgens Ton Kroef levert het een mate van richting en controle op: “We sturen op transparantie, een verantwoordelijke manier van produceren, het winnen van de grondstoffen, de CO2- voetprint en arbeidsomstandigheden in de toeleveringsketen.” Waar de producten ook vandaan komen, ze moeten onder goede arbeidsomstandigheden en op een zo duurzaam mogelijke wijze geproduceerd worden. “Met het convenant maken we kenbaar wat wij als afnemende partij belangrijk vinden. Als je het individueel kenbaar wil maken, gebeurt er niet zo veel, dus het collectief moet het verschil maken.
Wat zou jij willen zeggen tegen bedrijven die nog niet zijn aangesloten?
“Doe mee, dan heb je via het convenant een stem, dat moet de reden zijn om mee te doen.’’ Ton Kroef vertelt dat het een langetermijnproject is, maar dat tegenwicht wel belangrijk is. “Je moet wat tegenwicht bieden aan je afhankelijkheid van een land dat het grootste deel van de productie voor onze sector in handen heeft. We moeten gehoord worden, zodat leveranciers de spelregels respecteren.” Hij sluit af met de conclusie dat, om echt effect te hebben, meer leden zich moeten aansluiten.